Najczęściej protokół odbioru nieruchomości sporządzany jest na druku przygotowanym przez dewelopera. Powinien on zawierać takie informacje jak:
datę odbioru,
dane stron umowy,
dane lokalu i przynależności,
spis usterek/uwag,
informację na temat przekazanych kluczy, pilotów do garażu itp.
Protokół powinien zostać podpisany przez obydwie strony, niezależnie od od tego czy stan
lokalu jest przez nabywcę akceptowalny czy też wymaga poprawek. Podpisanie protokołu
przez kupującego nie jest jednoznaczne z akceptacją stwierdzonych usterek, lecz
zobowiązuje dewelopera do ich naprawy. Deweloper ma obowiązek odnieść się do wad z
protokołu w ciągu 14 dni od daty odbioru i naprawić usterki uznane przez siebie za zasadne
w ciągu 30 dni. W przypadku, gdy wady nie zostaną uznane, deweloper zobowiązany jest
przekazać nabywcy oświadczenie o odmowie na papierze lub innym trwałym nośniku.
Z odbioru, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, do którego nabywca może
zgłosić wady lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego. W protokole
odnotowuje się również odmowę dokonania odbioru przez nabywcę w przypadku
stwierdzenia wady istotnej, uznanie wady istotnej przez dewelopera albo odmowę
uznania wady istotnej przez dewelopera.